KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA nr 361
„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż”
Janusz Korczak
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja Pedagogiczna Pracy Przedszkola jest zgodna z:
· ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020 , Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658 z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818 , Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33 , Nr 31, poz. 206 oraz Nr 56 , poz. 458 ),
Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw
· ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j. t. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218, Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369, Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 147, poz. 917, Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1),
· rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400),
· rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)
· rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 18),
· rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009r., w sprawie nadzoru pedagogicznego
· Statutem Przedszkola Nr 361 uchwalonym przez Radę Pedagogiczną w dniu 1.09.2014
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole nasze jest placówką nastawioną na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy. Każdemu dziecku stwarzamy szansę na miarę jego możliwości. Dążymy do tego, aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole. Dbamy o potrzeby dzieci i rodziców. Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
MISJA PRZEDSZKOLA
Każde dziecko jest dla nas ważne. Zrobimy wszystko aby w naszym przedszkolu czuło się akceptowane i bezpieczne. Stworzymy warunki do harmonijnego rozwoju, do bycia samodzielnym, i otwartym na nowe doświadczenia. Zapewniamy, że każde z dzieci w naszym przedszkolu dostaje klucz do zdobywania wiedzy, do twórczych poszukiwań, inspirację do działania. Bo bajka i baśń jest magicznym lustrem pozwalającym dziecku inaczej spojrzeć na to co wydaje się trudne i nie do pokonania.
O NASZEJ PLACÓWCE
Placówka zlokalizowana jest w centrum miasta. Mieści się w wolno stojącym, dużym, jednopiętrowym budynku. Jego atutem jest położenie z dala od ruchliwej ulicy. Ogród przedszkolny jest duży zielony oraz jest wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych.
Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują głównie okolice przedszkola. Pochodzenie społeczne dzieci jest zróżnicowane. W przedszkolu funkcjonuje 5 grup, mieszanych wiekowo (dzieci 3,4,5 letnie),
Przedszkole zatrudnia 27 pracowników, w tym 12 nauczycieli (w tym dyrektor, logopeda) i 15 pracowników administracji i obsługi.
BAZA PRZEDSZKOLA
Placówka posiada:
- 5 sal dydaktycznych (wyposażonych w nowoczesne meble dostosowane do wzrostu dzieci i do właściwego ułożenia na nich pomocy).
- Salę rytmiczną (organizacja zajęć zabaw ruchowych, muzycznych, teatralnych, uroczystości, koncertów),
- Małą salę do prowadzenia zajęć i pracy indywidualnej.
- Pokój logopedy
- Pokój psychologa
- Salę gimnastyczną
Ogród przedszkolny bogaty w różnorodne krzewy i drzewa, wyposażony w przyrządy do ćwiczeń i zabaw na świeżym powietrzu.
Zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne jest dobrze wyposażone.
Wszystkie sale przedszkolne posiadają zestawy pomocy dydaktycznych, gier, planszy, zabawek, klocków i innych. W salach zorganizowane są kąciki tematyczne i stałe, np. kącik do obserwacji przyrodniczych, kącik czytelniczy itp.
WARUNKI PRACY
Nasze przedszkole jest kolorowe i bajeczne. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, meble, pomoce dydaktyczne i bezpieczne zabawki. W sali rytmicznej znajduje się telewizor i odtwarzacz DVD dzięki, którym nauka poprzez zabawę jest niezawodną formą aktywizacji wszelkich procesów edukacyjnych. Programy multimedialne zawierają atrakcyjne, kolorowe zasoby pełne obrazków, dźwięków i animacji. Skupiają szereg profesjonalnie przygotowanych ćwiczeń.
Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu kolorowe i bezpieczne urządzenia rekreacyjne zachęcają do zabawy.
Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobra opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno – wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę.
Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
CELE OGÓLNE WYNIKAJĄCE Z ZAŁĄCZNIKA
DO NADZORU PEDAGOGICZNEGO
I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
1.Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
2. Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
II. Procesy zachodzące w przedszkolu
1. Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
2. W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
1. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
2. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
3. Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
IV. Zarządzanie przedszkolem
- Zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętą koncepcją
CELE SZCZEGÓŁOWE
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
ROLA NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY
Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój.
Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie, metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
Nauczycielki ściśle współpracują z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane..
Nauczyciele monitorują procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień i prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach WDN-u. Opiekunowie stażu i nauczyciele stażyści podejmują działania zaplanowane w podpisanych kontraktach. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne
WSPIERANIE NAUCZYCIELI
• Wspieranie nauczycieli w sytuacji trudności wychowawczych
• Szkolenia rad pedagogicznych
• Szkolenia członków zespołów zadaniowych
• Szkolenia nauczycieli w zakresie poszerzenia oferty edukacyjnej
SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘC NAUCZYCIELI
Praca nauczyciela podlega ocenie przez dyrektora Badanie osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
• Rozmów z nauczycielami, rodzicami,
• Obserwacji zajęć, uroczystości, programów artystycznych dzieci,
• Obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
• Analizę wytworów dziecięcych,
• Obserwację prowadzonej współpracy z rodzicami,
• Lustrację sal, tablic, wystawek prac,
• Arkuszy ocen pracy nauczycieli,
• Arkuszy samooceny
• Analizy dokumentacji pedagogicznej,
• Innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela
• Rozwoju zawodowego
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli oraz ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na podsumowujących Radach Pedagogicznych odbywających się dwa razy do roku – luty i czerwiec.
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko jest:
• Ciekawe świata
• Ufne w stosunku do nauczycieli
• Radosne
• Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
• Twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
• Uczciwe i prawdomówne
• Odpowiedzialne i obowiązkowe
• Kulturalne i tolerancyjne,
• Świadome zagrożeń,
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
Wykazuje:
• Motywacje do uczenia się i do wysiłku intelektualnego
• Zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
• Umiejętność przyswajania nowych pojęć , logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
• Umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości
• Umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),
• Umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
• Tolerancje wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
• Samodzielność
• Odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
Posiada:
• Zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
• Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
• Podstawową wiedzę o świecie;
Umie:
• Cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie
• Posługiwać się zdobyczami techniki
Rozumie, zna przestrzega:
• Prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
• Zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną
• Zasady kultury współżycia, postępowania ,
• Kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
• Potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną);
Nie obawia się:
• Występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
• Chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
• Wykazać inicjatywy w działaniu,
• Wyrażania swoich uczuć,
Dziecko ma prawo do:
• Życia i rozwoju
• Swobodnej myśli, sumienia i wyznania,
• Aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
• Spokoju i samotności, gdy tego chce
• Snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
• Indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
• Pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą
• Wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi
• Wspólnoty w grupie
• Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
• Pomocy ze strony dorosłych i kontakt ów z nimi na zasadzie równouprawnienia
• Nauki, informacji , badania i eksperymentowania
• Nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw
• Oświadczania konsekwencji swojego zachowania
• Zdrowego żywienia
ZASADY , METODY PRACY
Akceptuj, toleruj, wspieraj – wydają nam się najwłaściwszymi określeniami i wskazaniami do pracy nauczyciela i determinuje ona codzienną naszą pracę .
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności tj. zabawę
Do metod tych należą m.in.
- Metoda prof. E. Gruszczyk -Kolczyńskiej – dziecięca matematyka- zabawy matematyczne mające na celu zapewnienia dziecku sukcesów w nauce matematyki
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne – zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi za pomocą dotyku i ruchu
- Opowieść ruchowa – drama
- Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji
- Kinezjologia edukacyjna Dennisona-program ćwiczeń ruchowych, graficznych relaksacyjnych aktywizujących proces uczenia się
- Metoda Dobrego Startu – metoda przygotowująca do nauki czytania i pisania – alfabet piosenek – śpiewane literki – wierszyki do rysowania
- Bajkoterapia
- Burza mózgów – metoda aktywizująca , pobudzająca do aktywnego myślenia i działania
Program Adaptacyjny – mający na celu bezstresowe dla dziecka przekroczenie progu przedszkola,
Cele adaptacji
• Skrócenie procesu adaptacji dziecka do przedszkola
• Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – przedszkole
• Nawiązanie kontaktu z rodzicami celu ułatwienia dalszej współpracy
• Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dzieci
• Poznanie się i integracja rodziców między sobą
Pomoc dziecku w adaptacji
• Wcześniejsze przyzwyczajenie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką wychowawców przedszkola, zabawy integracyjne w przedszkolu z rówieśnikami,
• Uczenie dziecka w domu czynności samoobsługowych,
• Oswajanie dziecka z informacją, że w przedszkolu będzie spędzało czas w towarzystwie innych dzieci i pań nauczycielek,
• Cykl wizyt w przedszkolu – wspólne zabawy, spacery,
• Zapewnienie dziecka, że będzie odebrane w umówionym terminie,
• Spokojne rozstanie z dzieckiem, zawarcie umów,
• Zabawy z dzieckiem w przedszkole w domu – przedstawienie atrakcyjności nowego miejsca pobytu,
• Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców – jako naturalnej zdrowej reakcji na nową sytuację (nie należy dziecka zawstydzać),
• Umożliwienie zabrania dziecku ulubionej maskotki lub innego przedmiotu z domu do przedszkola,
• Udział dzieci wraz z rodzicami w uroczystościach przedszkolnych organizowanych na terenie placówki: festyny, uroczystości z okazji Dnia Dziecka.
Pomoc rodzicom
• Zapoznanie z literaturą dotyczącą adaptacji i rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w wieku przedszkolnym,
• Przygotowanie ankiet dla rodziców,
• Przygotowanie ankiety ewaluacyjnej cyklu spotkań adaptacyjnych,
• Wydanie biuletynu informacyjnego dla rodziców dzieci nowo przyjmowanych, zawierającego informacje dotyczące harmonogramu przyjęć do przedszkola i organizacji pracy przedszkola,
• Zorganizowane cyklu spotkań w przedszkolu:
• Spotkanie rodziców z dyrektorem przedszkola, przyszłym nauczycielem wychowawcą ich dzieci oraz psychologiem (temat spotkania: problem adaptacji dzieci do przedszkola),
• Spotkania nauczyciela z dziećmi i ich rodzicami (minimum 5 spotkań).
Program Wychowawczy – uczy porozumiewać się w grupie, zgodnie funkcjonować w zabawie, dzieci odwołują się do kodeksów zachowań i wartości moralnych, znają prawa dziecka. Ustalone zasady i normy postępowania, regulaminy bezpieczeństwa stosują w kontaktach indywidualnych w zabawach zespołowych.
Mamo, tato, wolę wodę – kampania edukacyjna mająca na celu podniesienie poziomu wiedzy dzieci na temat właściwości wody oraz jej wpływu nażycie i zdrowie
Kubusiowi przyjaciele natury – organizowanego przez Fundację Partnerstwo dla środowiska. Celem programu jest popularyzacja ochrony przyrody wśród przedszkolaków, ich rodziców , i nauczycieli. , wzrost świadomości wśród dzieci odnośnie ochrony natury, uczenie dzieci kreatywnego myślenia , samodzielności i podejmowania inicjatyw.
Czyste powietrze wokół nas – kampania antynikotynowa skierowana do dzieci i rodziców
Miejski program edukacji ekologicznej, Program edukacji kulturalnej oraz programy własne – mają za zadanie zwiększyć aktywność dzieci, wpłynąć na rozwój sfery emocjonalnej i poznawczej dzieci, zaspokoić potrzebę ruchu a także zmniejszyć natężenie hałasu.
Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia
- Nasze cele wychowania i nauczania
- Działania zorientowane na dziecko
- Aktualne pory roku
- Święta i uroczystości
Tradycje przedszkola (pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, bale karnawałowe, warsztaty świąteczne, Święto Babci i dziadka, święto mamy i taty, międzyprzedszkolne przeglądy twórczości teatralnej i muzycznej, miedzyprzedszkolne konkursy plastyczne, pożegnanie dzieci odchodzących do szkoły, czytanie bajeczek przez nauczycieli i rodziców w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, pikniki rodzinne
Zaobserwowane pozytywne efekty pracy z wyżej wymienionymi metodami:
• Dzieci potrafią skupić uwagę na wykonywanych czynnościach
• Potrafią przestrzegać kolejności wykonywanych czynności
• Dzieci potrafią prawidłowo wykonać czynności ruchowe we właściwym czasie i przestrzeni
• Pomoc w wyzbyciu się nieśmiałości
• Gotowość do nauki czytania i pisania
• Rozwijanie poczucia rytmu, koncentracji i uwagi
• Liczenie obiektów wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub konkretach
• Niwelowanie trudności i niepowodzeń w nauce matematyki
• Pozytywny wpływ na odporność emocjonalną – radzenie sobie w sytuacjach trudnych
• Pozytywne osiągnięcia naszych dzieci w szkole
Dzieci bardzo polubiły te zajęcia, na których oprócz słuchania angażowały, ruch, gest, czynnie uczestniczyły w poznawaniu nowych treści i wiadomości.
ZASADY PEDAGOGICZNE
Zasady pedagogiczne jakimi się kierujemy zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka – są nimi;
- Zasada indywidualizacji
Należy dużą wagę przykładać do obserwacji dziecka w celu poznania jego rozwoju, określenia aktualnych umiejętności, preferencji, zainteresowań, uzdolnień oraz celu dostrzegania i wykorzystywania- dla stymulacji rozwoju – okresów szczególnej wrażliwości na poszczególne rodzaje oddziaływań i momentów gotowości do uczenia się określonych umiejętności
2. Zasada samodzielności
Ta zasada sprzyja dostępności wszystkich materiałów dydaktycznych, znajdujących się w sali. Mają one stała miejsce na półkach skąd dzieci biorą je i odkładają samodzielnie. Dziecko wykorzystując materiał musi samodzielnie rozwiązać zadanie. Samodzielność w podejmowaniu samodzielnych zadań służy kształtowaniu się osobowości, zwłaszcza zdobywaniu poczucia wiary w siebie, umiejętności analizy i oceny własnego działania, rozwijaniu wewnętrznej motywacji do działania. Świadomość możliwości popełniania błędów.
3. Zasada wolności swobody działania
Zasada ta odnosi się do wyboru przez dziecko rodzaju aktywności oraz jej przedmiotu; tempa uczenia się, miejsca i formy pracy oraz sposobu jej wykonania. Prawo dziecka do wyboru zdań, ról, partnera działania kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie oraz poczucie wpływu.
DZIALANIA PODNOSZACE JAKOŚC PRZEDSZKOLA
FORMY NAGRADZANIA ZACHOWAŃ ZGODNYCH Z REGULAMINEM NORM I ZASAD OBOWIĄZUJĄCYCH W GRUPIE
1. Nagradzanie pochwałą i uznaniem
2. Darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, zwiększając zakres jego samodzielności
3. Nagradzanie przez sprawianie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy.
4. Przywilej wykonywania prostych czynności wykazanych przez nauczyciela
5. Atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dziecka
6. Drobne nagrody rzeczowe – ordery uznania
ŚRODKI ZARADCZE W PRZYPADKU NIESTOSOWANIA SIĘ DO USTALONYCH ZASAD
1. Tłumaczenie i wyjaśnianie
2. Ukazywanie następstw postępowania, tłumaczenie dziecku, aby skłonić go do autorefleksji
3. Wyrażenie przez nauczyciela swojego smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka
4. Propozycje aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
5. Czasowe odebranie przyznanego przywileju
6. Odsunięcie od zabawy – polecenie wykonania zadania mającego na celu wyciszenie złych emocji
Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:
• Obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników
• Przeprowadzenie diagnozy: wstępnej dla dzieci nowych, po I semestrze i końcowej
• Prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności
• Rozmowy indywidualne z rodzicami
• Wymiana doświadczeń ze specjalistami
• Ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
• Wspieranie rozwoju dzieci – ewaluacja działań ujętych w programach PDW, IPET
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
• Obserwacji funkcjonowania w grupie
• Wytworów prac dzieci
• Arkuszy obserwacji rozwoju dzieci
• Prezentacji umiejętności ( występy, konkursy)
• Rozmowy
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH DZIECI
• Prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka
• Rozmowy indywidualne z rodzicami
• Organizowanie dni otwartych
• Organizowanie zebrań, warsztatów
• Omawianie arkuszy diagnostycznych
• Arkusz informacyjny osiągnięć dziecka w przedszkolu
• Organizowanie zajęć otwartych
• Prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawani i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:
– wybitnych uzdolnień,
– niepełnosprawności,
– niedostosowania społecznego,
– zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
– specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności,
– zaburzeń komunikacji językowej,
– choroby przewlekłej,
– zaburzeń psychicznych,
– sytuacji kryzysowych i traumatycznych,
– zaniedbań środowiskowych,
– trudności adaptacyjnych,
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:
• Działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień,
• Działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:
a) poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnozę przedszkolną),
b) zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
c) zajęć dydaktyczno- wyrównawczych,
d) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych charakterze terapeutycznym,
e) porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli,
f) działań na rzecz zorganizowanej pomocy materialnej dzieciom z rodzin znajdujących się trudnej sytuacji życiowej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest realizowana przez nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem tworzących Zespół. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
• rodziców,
• nauczyciela prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
• specjalisty,
• poradni psychologiczno pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie:
– zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym
– porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,
Objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi oraz zajęciami psychoedukacyjnymi wymaga zgody rodziców.
REALIZOWANE PROGRAMY
- „Od przedszkolaka do pierwszaka” program wychowania przedszkolnego Iwona Broda
- Program wychowawczy wynikający z głównej koncepcji przedszkola
- „Przyjaciel przyrody” – edukacja ekologiczna,
- „Poznaj mój kraj, jego tradycje i kulturę”
- „Żeby Jan czytał – czytajmy Jasiowi”
- ”Zdrowy i bezpieczny przedszkolak”
- „Wiem co jem”
- „Adaptacja dziecka 3 letniego” – program adaptacyjny
- „Spotkania z Leonem”
- „Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 5-6 letnich”
Formy pracy
• praca indywidualna
• praca w małych zespołach
• praca z całą grupą
• „otwarte drzwi” ( zabawy i zajęcia z dziećmi nowo przybyłymi do przedszkola, warsztaty integracyjne i zajęci otwarte dla rodziców)
WSPÓŁPRACA ZE STUDENTAMI
Placówka jest otwarta na współprace z uczelniami kształcącymi kadrę pedagogiczną. Praktyki pedagogiczne w przedszkolu odbywają studenci pedagogiki ogólnej, zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Praktykanci są przydzielani do nauczycieli z co najmniej kilkunastoletnim stażem w pracy pedagogicznej. Czas odbywania praktyk przynosi korzyści zarówno studentom, jak i ich opiekunom. Są oni zawsze mile widziani, inspirują do działania w innym wymiarze. Wpływa to korzystnie na samoocenę nauczycieli i buduje pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
• Dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
• Wszechstronny rozwój dziecka,
• Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
• Zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
• Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
• Wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole
• Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
• Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
• Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
• Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
• Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
• Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
• Zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
• Zebrania grupowe,
• Zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
• Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
• Prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
• Organizację i prowadzenie zajęć dni otwartych dla rodziców,
• Organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla rodziców,
• Organizacje uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty z ich udziałem, inscenizacje, konkursy,
• Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: Dzień KEN, pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, Wigilia, bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, piknik rodzinny, kiermasze i loterie z okazji Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.
• Konkursy, wycieczki,
• Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy
WSPÓPŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI
Celem współpracy z instytucjami jest:
• Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
• Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
• Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
• Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
• Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
• Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
• zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego
Współpracujemy z :
Urzędem Miasta (udział w akcjach i konkursach o charakterze ekologicznym),
Komendą Stołeczną Policji i Strażą Miejska (pogadanki na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bezpiecznego spędzania ferii zimowych i wakacji),
Szkołą Główną Służby Pożarniczej
Szkołą Podstawową nr 92 i 267
Przedszkolami z Dzielnicy Żoliborz
Towarzystwem „Nasz Dom” (udział w akcji ”Góra Grosza”),
Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną nr 3, Schroniskiem dla zwierząt w Józefowie k/Legionowa, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Stowarzyszeniem „Monar”
PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
• Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
• Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
• Prowadzenie kroniki przedszkola
• Organizacja uroczystości przedszkolnych,
• Prowadzenie strony internetowej placówki,
• Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
• Upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder, gadżety z nadrukiem, logo przedszkola itp.).
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ, EWALUACJA KONCEPCJI
Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję.
Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego.
Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i niedostatków- wprowadzenie koniecznych zmian
Po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian, ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych
Po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji, wnioski do planowania pracy w latach następnych.
Rodzice zapoznają się z Koncepcją poprzez stronę internetową, mogą również wyrażać opinie
i wnioskować o zmiany w koncepcji
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY:
W zakresie bazy:
Sukcesywne doposażenie ogrodu przedszkolnego w sprzęt rekreacyjny, wyłożenie powierzchni miękkiej w ogrodzie
W zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców:
Skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej Wdrażanie innowacji pedagogicznej
W zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:
Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności, doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystywaniem w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych dla prawidłowego funkcjonowania placówki informacji.
W zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
Kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania placówki i wymiany doświadczeń na temat pracy z dzieckiem, współpracowanie z nauczycielami innych placówek celu wymiany doświadczeń i poszukiwaniu nowych metod pracy, zapraszanie uczniów klas I na spotkania integracyjne w celu promowania pracy placówki i wymiany doświadczeń miedzy nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach i kampaniach społecznych. Podjęcie współpracy z lokalnymi animatorami kultury i sztuki w celu bliższego poznania dorobku kulturowego regionu .
Priorytetem naszej działalności jest zapewnienie naszym wychowankom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji, i poszanowania ich praw. Poprzez systematyczne rozpoznawanie potrzeb naszego środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, doskonalimy jakość pracy naszej placówki.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2014-2018
ZADANIA
Rok szkolny 2014/15
Pobudzanie i wyzwalanie zainteresowań książką jako źródła wiedzy o świecie i informacji z różnych dziedzin życia – Książka Nasz Przyjaciel, który uczy, bawi i wychowuje”
Rok szkolny 2015/16
Edukacja ekologiczna – kształtowanie postaw proekologicznych, rozumienie roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego rozwoju roślin, zwierząt i ludzi – Chronię środowisko naturalne
Rok szkolny 2016/17
Edukacja zdrowotna i aktywność ruchowa, odporność psychiczna i fizyczna warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego . Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych, propagowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, kierowanie się zasadami bezpieczeństwa – Dbam o swoje zdrowie
Rok szkolny 2017/18
Mały badacz i odkrywca – rozwijanie twórczych postaw dziecka, talentów i zainteresowań poprzez zabawy badawcze i eksperymentowanie