„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż”
Janusz Korczak
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja Pedagogiczna Pracy Przedszkola jest zgodna z:
· ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020 , Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658 z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818 , Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33 , Nr 31, poz. 206 oraz Nr 56 , poz. 458 ),
Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw
· ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j. t. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218, Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369, Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 147, poz. 917, Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1),
· rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400),
· rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)
· rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 18),
· rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009r., w sprawie nadzoru pedagogicznego
· Statutem Przedszkola Nr 361 uchwalonym przez Radę Pedagogiczną w dniu 1.09.2014
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole nasze jest placówką nastawioną na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy. Każdemu dziecku stwarzamy szansę na miarę jego możliwości. Dążymy do tego, aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole. Dbamy o potrzeby dzieci i rodziców. Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
MISJA PRZEDSZKOLA
Każde dziecko jest dla nas ważne. Zrobimy wszystko aby w naszym przedszkolu czuło się akceptowane i bezpieczne. Stworzymy warunki do harmonijnego rozwoju, do bycia samodzielnym, i otwartym na nowe doświadczenia. Zapewniamy, że każde z dzieci w naszym przedszkolu dostaje klucz do zdobywania wiedzy, do twórczych poszukiwań, inspirację do działania. Bo bajka i baśń jest magicznym lustrem pozwalającym dziecku inaczej spojrzeć na to co wydaje się trudne i nie do pokonania.
O NASZEJ PLACÓWCE
Placówka zlokalizowana jest w centrum miasta. Mieści się w wolno stojącym, dużym, jednopiętrowym budynku. Jego atutem jest położenie z dala od ruchliwej ulicy. Ogród przedszkolny jest duży zielony oraz jest wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych.
Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują głównie okolice przedszkola. Pochodzenie społeczne dzieci jest zróżnicowane. W przedszkolu funkcjonuje 5 grup, mieszanych wiekowo (dzieci 3,4,5 letnie),
Przedszkole zatrudnia 27 pracowników, w tym 12 nauczycieli (w tym dyrektor, logopeda) i 15 pracowników administracji i obsługi.
BAZA PRZEDSZKOLA
Placówka posiada:
- 5 sal dydaktycznych (wyposażonych w nowoczesne meble dostosowane do wzrostu dzieci i do właściwego ułożenia na nich pomocy).
- Salę rytmiczną (organizacja zajęć zabaw ruchowych, muzycznych, teatralnych, uroczystości, koncertów),
- Małą salę do prowadzenia zajęć i pracy indywidualnej.
- Pokój logopedy
- Pokój psychologa
- Salę gimnastyczną
Ogród przedszkolny bogaty w różnorodne krzewy i drzewa, wyposażony w przyrządy do ćwiczeń i zabaw na świeżym powietrzu.
Zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne jest dobrze wyposażone.
Wszystkie sale przedszkolne posiadają zestawy pomocy dydaktycznych, gier, planszy, zabawek, klocków i innych. W salach zorganizowane są kąciki tematyczne i stałe, np. kącik do obserwacji przyrodniczych, kącik czytelniczy itp.
WARUNKI PRACY
Nasze przedszkole jest kolorowe i bajeczne. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w nowoczesny sprzęt, meble, pomoce dydaktyczne i bezpieczne zabawki. W sali rytmicznej znajduje się telewizor i odtwarzacz DVD dzięki, którym nauka poprzez zabawę jest niezawodną formą aktywizacji wszelkich procesów edukacyjnych. Programy multimedialne zawierają atrakcyjne, kolorowe zasoby pełne obrazków, dźwięków i animacji. Skupiają szereg profesjonalnie przygotowanych ćwiczeń.
Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu kolorowe i bezpieczne urządzenia rekreacyjne zachęcają do zabawy.
Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobra opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno – wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę.
Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
CELE OGÓLNE WYNIKAJĄCE Z ZAŁĄCZNIKA DO NADZORU PEDAGOGICZNEGO
Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
II. Procesy zachodzące w przedszkolu
1. Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
2. W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
1. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
2. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
3. Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
IV. Zarządzanie przedszkolem
- Zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętą koncepcją
CELE SZCZEGÓŁOWE
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
ROLA NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY
Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój.
Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie, metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
Nauczycielki ściśle współpracują z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane..
Nauczyciele monitorują procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień i prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach WDN-u. Opiekunowie stażu i nauczyciele stażyści podejmują działania zaplanowane w podpisanych kontraktach. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne
WSPIERANIE NAUCZYCIELI
• Wspieranie nauczycieli w sytuacji trudności wychowawczych
• Szkolenia rad pedagogicznych
• Szkolenia członków zespołów zadaniowych
• Szkolenia nauczycieli w zakresie poszerzenia oferty edukacyjnej
SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI
Praca nauczyciela podlega ocenie przez dyrektora. Badanie osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
• Rozmów z nauczycielami, rodzicami,
• Obserwacji zajęć, uroczystości, programów artystycznych dzieci,
• Obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
• Analizę wytworów dziecięcych,
• Obserwację prowadzonej współpracy z rodzicami,
• Lustrację sal, tablic, wystawek prac,
• Arkuszy ocen pracy nauczycieli,
• Arkuszy samooceny
• Analizy dokumentacji pedagogicznej,
• Innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela
• Rozwoju zawodowego
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli oraz ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na podsumowujących Radach Pedagogicznych odbywających się dwa razy do roku – luty i czerwiec.
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko jest:
• Ciekawe świata
• Ufne w stosunku do nauczycieli
• Radosne
• Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
• Twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
• Uczciwe i prawdomówne
• Odpowiedzialne i obowiązkowe
• Kulturalne i tolerancyjne,
• Świadome zagrożeń,
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
Wykazuje:
• Motywacje do uczenia się i do wysiłku intelektualnego
• Zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
• Umiejętność przyswajania nowych pojęć , logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
• Umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości
• Umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),
• Umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
• Tolerancje wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
• Samodzielność
• Odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
Posiada:
• Zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
• Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
• Podstawową wiedzę o świecie;
Umie:
• Cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie
• Posługiwać się zdobyczami techniki
Rozumie, zna przestrzega:
• Prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
• Zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną
• Zasady kultury współżycia, postępowania ,
• Kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
• Potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną);
Nie obawia się:
• Występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
• Chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
• Wykazać inicjatywy w działaniu,
• Wyrażania swoich uczuć,
Dziecko ma prawo do:
• Życia i rozwoju
• Swobodnej myśli, sumienia i wyznania,
• Aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
• Spokoju i samotności, gdy tego chce
• Snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
• Indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
• Pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą
• Wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi
• Wspólnoty w grupie
• Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
• Pomocy ze strony dorosłych i kontakt ów z nimi na zasadzie równouprawnienia
• Nauki, informacji , badania i eksperymentowania
• Nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw
• Oświadczania konsekwencji swojego zachowania
• Zdrowego żywienia
ZASADY , METODY PRACY
Akceptuj, toleruj, wspieraj – wydają nam się najwłaściwszymi określeniami i wskazaniami do pracy nauczyciela i determinuje ona codzienną naszą pracę .
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności tj. zabawę
Do metod tych należą m.in.
- Metoda prof. E. Gruszczyk -Kolczyńskiej – dziecięca matematyka- zabawy matematyczne mające na celu zapewnienia dziecku sukcesów w nauce matematyki
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne – zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi za pomocą dotyku i ruchu
- Opowieść ruchowa – drama
- Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji
- Kinezjologia edukacyjna Dennisona-program ćwiczeń ruchowych, graficznych relaksacyjnych aktywizujących proces uczenia się
- Metoda Dobrego Startu – metoda przygotowująca do nauki czytania i pisania – alfabet piosenek – śpiewane literki – wierszyki do rysowania
- Bajkoterapia
- Burza mózgów – metoda aktywizująca , pobudzająca do aktywnego myślenia i działania
Program Adaptacyjny – mający na celu bezstresowe dla dziecka przekroczenie progu przedszkola,
Cele adaptacji
• Skrócenie procesu adaptacji dziecka do przedszkola
• Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom – przedszkole
• Nawiązanie kontaktu z rodzicami celu ułatwienia dalszej współpracy
• Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dzieci
• Poznanie się i integracja rodziców między sobą
Pomoc dziecku w adaptacji
• Wcześniejsze przyzwyczajenie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką wychowawców przedszkola, zabawy integracyjne w przedszkolu z rówieśnikami,
• Uczenie dziecka w domu czynności samoobsługowych,
• Oswajanie dziecka z informacją, że w przedszkolu będzie spędzało czas w towarzystwie innych dzieci i pań nauczycielek,
• Cykl wizyt w przedszkolu – wspólne zabawy, spacery,
• Zapewnienie dziecka, że będzie odebrane w umówionym terminie,
• Spokojne rozstanie z dzieckiem, zawarcie umów,
• Zabawy z dzieckiem w przedszkole w domu – przedstawienie atrakcyjności nowego miejsca pobytu,
• Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców – jako naturalnej zdrowej reakcji na nową sytuację (nie należy dziecka zawstydzać),
• Umożliwienie zabrania dziecku ulubionej maskotki lub innego przedmiotu z domu do przedszkola,
• Udział dzieci wraz z rodzicami w uroczystościach przedszkolnych organizowanych na terenie placówki: festyny, uroczystości z okazji Dnia Dziecka.
Pomoc rodzicom
• Zapoznanie z literaturą dotyczącą adaptacji i rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w wieku przedszkolnym,
• Przygotowanie ankiet dla rodziców,
• Przygotowanie ankiety ewaluacyjnej cyklu spotkań adaptacyjnych,
• Wydanie biuletynu informacyjnego dla rodziców dzieci nowo przyjmowanych, zawierającego informacje dotyczące harmonogramu przyjęć do przedszkola i organizacji pracy przedszkola,
• Zorganizowane cyklu spotkań w przedszkolu:
• Spotkanie rodziców z dyrektorem przedszkola, przyszłym nauczycielem wychowawcą ich dzieci oraz psychologiem (temat spotkania: problem adaptacji dzieci do przedszkola),
• Spotkania nauczyciela z dziećmi i ich rodzicami (minimum 5 spotkań).
Program Wychowawczy – uczy porozumiewać się w grupie, zgodnie funkcjonować w zabawie, dzieci odwołują się do kodeksów zachowań i wartości moralnych, znają prawa dziecka. Ustalone zasady i normy postępowania, regulaminy bezpieczeństwa stosują w kontaktach indywidualnych w zabawach zespołowych.
Mamo, tato, wolę wodę – kampania edukacyjna mająca na celu podniesienie poziomu wiedzy dzieci na temat właściwości wody oraz jej wpływu nażycie i zdrowie
Kubusiowi przyjaciele natury – organizowanego przez Fundację Partnerstwo dla środowiska. Celem programu jest popularyzacja ochrony przyrody wśród przedszkolaków, ich rodziców , i nauczycieli. , wzrost świadomości wśród dzieci odnośnie ochrony natury, uczenie dzieci kreatywnego myślenia , samodzielności i podejmowania inicjatyw.
Czyste powietrze wokół nas – kampania antynikotynowa skierowana do dzieci i rodziców
Miejski program edukacji ekologicznej, Program edukacji kulturalnej oraz programy własne – mają za zadanie zwiększyć aktywność dzieci, wpłynąć na rozwój sfery emocjonalnej i poznawczej dzieci, zaspokoić potrzebę ruchu a także zmniejszyć natężenie hałasu.
Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia
- Nasze cele wychowania i nauczania
- Działania zorientowane na dziecko
- Aktualne pory roku
- Święta i uroczystości
Tradycje przedszkola (pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, bale karnawałowe, warsztaty świąteczne, Święto Babci i dziadka, święto mamy i taty, międzyprzedszkolne przeglądy twórczości teatralnej i muzycznej, miedzyprzedszkolne konkursy plastyczne, pożegnanie dzieci odchodzących do szkoły, czytanie bajeczek przez nauczycieli i rodziców w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, pikniki rodzinne
Zaobserwowane pozytywne efekty pracy z wyżej wymienionymi metodami:
• Dzieci potrafią skupić uwagę na wykonywanych czynnościach
• Potrafią przestrzegać kolejności wykonywanych czynności
• Dzieci potrafią prawidłowo wykonać czynności ruchowe we właściwym czasie i przestrzeni
• Pomoc w wyzbyciu się nieśmiałości
• Gotowość do nauki czytania i pisania
• Rozwijanie poczucia rytmu, koncentracji i uwagi
• Liczenie obiektów wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub konkretach
• Niwelowanie trudności i niepowodzeń w nauce matematyki
• Pozytywny wpływ na odporność emocjonalną – radzenie sobie w sytuacjach trudnych
• Pozytywne osiągnięcia naszych dzieci w szkole
Dzieci bardzo polubiły te zajęcia, na których oprócz słuchania angażowały, ruch, gest, czynnie uczestniczyły w poznawaniu nowych treści i wiadomości.
ZASADY PEDAGOGICZNE
Zasady pedagogiczne jakimi się kierujemy zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka – są nimi;
Zasada indywidualizacji
Należy dużą wagę przykładać do obserwacji dziecka w celu poznania jego rozwoju, określenia aktualnych umiejętności, preferencji, zainteresowań, uzdolnień oraz celu dostrzegania i wykorzystywania- dla stymulacji rozwoju – okresów szczególnej wrażliwości na poszczególne rodzaje oddziaływań i momentów gotowości do uczenia się określonych umiejętności
Zasada samodzielności
Ta zasada sprzyja dostępności wszystkich materiałów dydaktycznych, znajdujących się w sali. Mają one stała miejsce na półkach skąd dzieci biorą je i odkładają samodzielnie. Dziecko wykorzystując materiał musi samodzielnie rozwiązać zadanie. Samodzielność w podejmowaniu samodzielnych zadań służy kształtowaniu się osobowości, zwłaszcza zdobywaniu poczucia wiary w siebie, umiejętności analizy i oceny własnego działania, rozwijaniu wewnętrznej motywacji do działania. Świadomość możliwości popełniania błędów.
Zasada wolności swobody działania
Zasada ta odnosi się do wyboru przez dziecko rodzaju aktywności oraz jej przedmiotu; tempa uczenia się, miejsca i formy pracy oraz sposobu jej wykonania. Prawo dziecka do wyboru zdań, ról, partnera działania kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie oraz poczucie wpływu.
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRZEDSZKOLA
FORMY NAGRADZANIA ZACHOWAŃ ZGODNYCH Z REGULAMINEM NORM I ZASAD OBOWIĄZUJĄCYCH W GRUPIE
1. Nagradzanie pochwałą i uznaniem
2. Darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, zwiększając zakres jego samodzielności
3. Nagradzanie przez sprawianie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy.
4. Przywilej wykonywania prostych czynności wykazanych przez nauczyciela
5. Atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dziecka
6. Drobne nagrody rzeczowe – ordery uznania
ŚRODKI ZARADCZE W PRZYPADKU NIESTOSOWANIA SIĘ DO USTALONYCH ZASAD
1. Tłumaczenie i wyjaśnianie
2. Ukazywanie następstw postępowania, tłumaczenie dziecku, aby skłonić go do autorefleksji
3. Wyrażenie przez nauczyciela swojego smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka
4. Propozycje aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
5. Czasowe odebranie przyznanego przywileju
6. Odsunięcie od zabawy – polecenie wykonania zadania mającego na celu wyciszenie złych emocji
Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:
• Obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników
• Przeprowadzenie diagnozy: wstępnej dla dzieci nowych, po I semestrze i końcowej
• Prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności
• Rozmowy indywidualne z rodzicami
• Wymiana doświadczeń ze specjalistami
• Ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
• Wspieranie rozwoju dzieci – ewaluacja działań ujętych w programach PDW, IPET
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
• Obserwacji funkcjonowania w grupie
• Wytworów prac dzieci
• Arkuszy obserwacji rozwoju dzieci
• Prezentacji umiejętności ( występy, konkursy)
• Rozmowy
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH DZIECI
• Prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka
• Rozmowy indywidualne z rodzicami
• Organizowanie dni otwartych
• Organizowanie zebrań, warsztatów
• Omawianie arkuszy diagnostycznych
• Arkusz informacyjny osiągnięć dziecka w przedszkolu
• Organizowanie zajęć otwartych
• Prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych